loading...
دشت بیاض----- Dasht-e Bayaz
سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 431 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (1)

در کنار جنگها و مسائلی که بشر مسبب ایجاد آنهاست، بلایای طبیعی همیشه جزو وقایعی هستند که بیشترین تعداد قربانیان و بالاترین میزان خسارات مالی و روانی را به وجود می‌‌آوردند. آنچه هفته پیش در بم اتفاق افتاد، زلزله ای با بزرگی حدود 5/6 ریشتر بود که کل شهر را با خاک یکسان کرد. آنچه در میزان خسارات یک زلزله مهم است، به جز بزرگی آن، نوع معماری و ساخت بناها و نیز زمان وقوع زمین لرزه است. امروز تصمیم گرفتیم برای شما ده زمین لرزه مرگبار ایران را که در 100 سال گذشته اتفاق افتاده اند، فهرست کنیم(مسلماً پس از مشخص شدن وضعیت زلزله بم، این زمین لرزه در جایگلاه اول یا دوم قرار خواهد گرفت). عجیب است که با این همه زلزله و مرگ و میر هنوز کشور ما اقدامات اساسی برای ایمن سازی ساختمانها را به صورت جدی مورد توجه قرار نداده است!

1) تا پیش از زلزله بم که هنوز نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد، مرگبارترین زمین لرزه ای که در کشور ما به وقوع پیوسته، مربوط است به خرداد ماه 1369 در زنجان و گیلان، برای بسیاری هنوز خاطره تلخ درگذشت 40000 تا 50000 نفر از ساکنان مناطق شمال و شمال غرب کشور تازه است. علاوه بر آن، تعداد بیشمار دیگری نیز زخمی و بی خانمان شدند و شمار زیادی از چهارپایان اهلی روستاییان این منطقه نیز از بین رفتند. این آمار در جایگاه خود تأسف بار و ناراحت کننده هستند، اما نگاهی به آنها، وحشت آنچه در آینده ممکن است پیش بیاید را دوچندان می کند. حتی تصور چنین زمین لرزه هایی در شهرهای بزرگ ایران، بخصوص تهران و دیگر مراکز بزرگ استانها بیش از اندازه وحشتناک است!

2) زلزله طبس در شهریور ماه 1357 خسارات مالی و جانی فراوانی برجای گذاشت. در این زلزله حدود 25000 نفر جان باختند و حدود همین تعداد زخمی و بی خانمان شدند.

3) زلزله 3/7 ریشتری دشت بیاض در شهریور ماه 1347 به قدری گسترده بود که برآورد تلفات ناشی از آن مقداری تقریبی در حدود 12000 تا 20000 بوده است و مقدار دقیقی برای آن ارائه نشده است.

4) در مقام چهارم زمین لرزه بوئین زهرا قراردارد که به لحاظ میزان خسارات مالی در مقیاسی بسیار وسیع از موارد قبل به وقوع پیوسته است. در شهریور 1341 ، یک زلزله 3/7 ریشتری این منطقه را تقریباً با خاک یکسان کرد و جان 12230 نفر را گرفت.

5) یک زلزله 1/7 ریشتری تعطیلات نوروزی مردم قیر کرزین را در فروردین 1351 به عزا تبدیل کرد و آنها را در سوگ 5100 نفر از همشهریانشان نشاند.

6) در شمال غرب ایران، شهرهای مرزی با روسیه 5000 نفر از ساکنان خود را در آذر 1355 بر اثر یک زلزله 3/7 ریشتری از دست دادند.

7) زلزله 2/8 ریشتری مکران در آذر سال 1324 باعث جان باختن حدود 4000 نفر از ساکنان آن مناطق در بلوچستان شد. اگر چه این زلزله به لحاظ بزرگی، در ایران بی سابقه بوده است، اما به دلیل کم تراکم بودن منطقه خسارات جانی گسترده در پی نداشته است.

8) تقریباً 3300 نفر از ساکنان شهر درگز در شمال خراسان و روستاهای اطراف آن بر اثر زلزله 4/7 ریشتری در اردیبهشت 1308 جان باختند.

9) شهر گلباف در خرداد سال 1360 توسط زمین لرزه ای به بزرگی 9/6 ریشتر به لرزه درآمد و براثر آن حدود 3000 نفر جان خود را از دست دادند.

10)زلزله اردیبهشت ماه 1309 در سلماس با بزرگی 2/7 ریشتر که در رده ده زمین لرزه مرگبار ایران قرار دارد، جان 2500 نفر را گرفت.

 

سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 167 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)

وقفنامه امير رفيع الدين دشت بیاضوقفنامه امير رفيع الدين

العزة لله تعالي شأنه
الله هوالواقف علي السرائر و الضمائر
بنابر مقتضاي حديث من بني لله مسجداً الله له بيتاً في الجنه در قريه فارس بهشتي كه مألوف آن جناب و آباء و اجداد بزرگوار اوست ونمونه اي است از بهشت و رشكيست از روضه اعلي عليين در زمين ملك خود باهتمام معماران غيب و هندسان لاريب مسجدي بنا فرموده كه ظاهر فرخنده مأثر آن چون ظاهر و باطن باني نوراني و باطن خجسته مواطن آن ظاهر حميده بيت الله الحرام ايمن از تفرقه و پريشاني....هواي دلگشايش چون روايح انفاس عيسوي روح افزا و فضاي جان فزايش چون يد بيضاي موسي معجز نما. بحر مسجور سرابش چون زلال سلسبيل بيت معمور است صحنش با بهشت جاودان بر بساط عزتش آيات رحمت را نزول در حريم دولتش سلطان دولت را مكان و واقع است آن مسجد جامع مذكور به قريه فارس فردوس منزلت از بلوك دشت بياض بولايت قهستان از سركار قاين.... ايد الله تعالي ضلال دولته الي يوم الدين مسلمانان را مأذون كرد كه آنجا نماز به جماعت گزارند. پس جناب واقف مذكور به حكم خير الافعال ما انفق منه و خير الاعمال ما وفق فيه فمن عمر دنياه ضيع ماله و من عمر آخرته بلغ اماله وقف كرد و تصدق نمود خالصاً لله تعالي و ابتغاء مرضاته و طلباً لجزيل نواله و هو يا من اليم عقابه از آنچه حق و ملك باني مذكور بوده و در تحت تصرف مالكانه خود داشت ...وقف شد بر اين مسجد عليه محدود مذكور و اخران علي فقراء و المسلمين. شرط فرموده جناب واقف مذكور زاد الله تعالي توفيقه كه متولي عام اين وقف خود باشند مدت حيات خود و هر نوع تصرفي كه خواهد در اين وقف كند و هرگاه كه خواهد او را از توليت عزل كند و هر شرطي كه خواهد تعيين كند و وظيفه از باب وظايف اگر خواهد چيزي كم كند و اگر خواهد زياد كند كه هيچ آفريده را بر وي ولايت منع و اعتراض نيست، وشرطي كرد عاليجناب واقف مذكور طول الله تعالي في دوام الدولته عمره كه چون شربت ناگزير كل نفس ذائقة الموت از دست ساقي كل شيً هالك الا وجه نوش نمايد و رخت حيات از اين منزل فاني خراب به سراي باقي كشد هركس كه در اين مسجد مذكور خطيب و پيش نماز باشد متولي اين وقف او باشد. و حاصلات اين وقف اولاً به عمارت و مرمت ضروريه اين مسجد جامع مذكور از فرش و روشنايي آن صرف نمايد و آنچه زياده آيد، از چهار سهم سه سهم خطيب جهت وظيفه خطابت و امامت بردارد و يك سهم باقي را هر كس كه در اين مسجد جامع مؤذن باشد و به اذان اوقات خمسه قيام نمايد مشروط آنكه از در و ديوار اين مسجد باخبر باشد و درب بندد و گشايد و مسجد را جاروب كشد و آب پاشد و زمستان به اتفاق خطيب برف آن را پاك سازد.
و شرط كرد عالي جناب واقف مذكور ايد الله تعالي ظلال دولته الي يوم النشور كه هر روز خطيب در گنبد فردوس منزلت جنت آيين كه گويي نمونه اي است از بهشت برين و رشكيست از روضه اعلي عليين ، مردن آنجا به كه بودن رنده در جاي دگر، كه عليجناب واقف مذكور جهت مدفن و مضجع خود در اندرون مسجد جامع مذكور در جانب شمالي مقصوره مسجد جامع مذكور ساخته هر روز يك جزء از كلام ملك علام جل شأنه و عظم سلطانه جهت ترويح روح آن عالي جناب بخواند و هيچ تعطيل نكند و اگر او را مانعي پيش آيد كسي تعيين نمايد كه عوض آن اين جزو را بخواند....
هركس در تبديل و تغيير اين وقف كوشد فعليه لعنة الله و الملائكه و الناس اجمعين خالدين فيها لا يخفف عنهم العذاب و لاهم ينظرون وقفاً مخلداً موبداً بطرار التخليد و التأييد دائماً دوام الارضين و الافلاك محفوظاً عن التلف و الاستهلاك لايباع و لايوهب و لايورث ولايملك بوجه من الوجوه و سبب من الاسباب فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علي الذين يبدلونه ان الله سميع عليم و كان هذا الوقف المذكور تعبد الله تعالي في رابع عشر شهر النبي الامي صلي الله عليه و آله سلم شعبان المعظم سنه عشرين و تسعمائه (920ه.ق)
كتبه العبد القريب الخاطي المعترف بالذنب و التقصير و الراجي الي رحمة الله الهادي جلال الدين ابن اويس المومنابادي معروف به جلال الكتاب سر الله عيوب في الدارين....
و ايضاً واقف مذكور تقبل الله تعالي عنه شرط كرد كه در ايام و ليالي متبركه كه در هر سال واقع است جهت روح پر فتوح آن جناب واقف مذكور و اهل بيت او روح الله ارواحهم هر كس متولي آن وقف باشد روابت ترتيب نموده به فقراء و مساكين و خواص و عام دهد بدين موجب:
ايام عيدين كه صباح مسلمانان از نماز عيد فارغ شوند در مسجد مذكور حاضر شوند نان هريسه بديشان دهند. نان 10من ، گوشت 5من ، گندم 5من ، روغن يك من.
روز عاشورا آش قلور ترتيب نمايند حوايج به قدر احتياج كه به عامه خلايق دهند. گندم 10 من ، پيه يك من ، حوايج به قدر احتياج....
شبهاي ليلة البراة كه نصفه ماه شعبان است چلپك و حلوا ترتيب نمايند؛ روغن 3من ، آرد 5من ، دوشاب 5 من .
در دو ماه چله هاي زمستان هر روز 5 من گندم و 5 من شلغم و جزر را مع نيم من پيه قلور كرده به عامه فقراء مسلمانان در مسجد و مقبره مذكور دهند و تغيير و تبديل ندهند.

سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 209 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)
ولي دشت بياضي از شعراي نامي دشت بياض است كه در قرن 10 ه. ق مي زيسته است. صاحب تذكره هفت اقليم گويد، مولانا به لطف قريحت و محاسن سيرت اتصاف داشته ، جمال عزت از چهره احوالش تابان و صبح كمال از مطالع اوضاعش خندان بود؛ و مردم خراسان خصوصاً اهل سيستان همه در مقام اعتقاد و انقياد وي بوده اند.
هدايت طبرستاني در تذكره مجمع الفصحا گويد، ولي دشت بياضي از شعراي معروف آنجاست كه دو هزار بيت ديوان دارد. در غزل سرايي طبعش متين و شعرش به غايت نمكين است.
ايشان در سال 1001ه.ق وفات ودر كنار مرقد مطهر امامزاده عبدالله در روستاي كارشك مدفون مي باشند.
ايشان داراي نسخ خطي فراواني است كه شرح آن در كتاب مكتب وقوع موجود در كتابخانه آستان قدس رضوي آمده است. نسخه اي خطي از اين شاعر بزرگ در كتابخانه موزه بريتانيا به شماره 0709466 در فهرست اين كتابخانه ثبت شده است. اين اثر را كاتب معروف حاج محمد ابن نور الدين محمد دشت بياضي در سال 1014 ه.ق كتابت نموده است.
نمونه شعر او چنين است:
من بيخبر و در پي دل عشوه گري هست دل بي طپشي نيست حريفان خبري هست
او شاد كه جان دادنم از غم شده نز ديك من خوش كه ز درد دلم او را خبري هست
يك چند دل ازبخت فريب عجبي خورد پنداشت تو را با من مسكين نظري هست
تهمت زده ام كرده به عشق دگري كاش پرسند بغير از تو به عالم دگري هست
چون ديد ،ولي ، قاعده مرحمت از دوست دانست كه صد بار زدشمن بتري هست
سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 571 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (1)
عکسهای زیر مربوط به سه آب انبار در دشت بیاض  است ،که تنها بخشی از آب انبار های دشت بیاض رو نشان می دهد.   عکس های تمام آب انبار ها ی دشت بیاض به تور کامل  چند هفته دیگر روی وبلاگ قرار می گیرد.

آب انبار دشت بیاض

دشت بیاض  آب انبار دشت بیاض خضری شهر آرزوها  عکس دشت بیاض  زلزله دشت بیاض  سازمان تبلیغات شهر خضری دشت بیاض  شهرداری خضری دشت بیاض      دشت بیاض همایش مولانا ولی دشت بیاضی  دانشگاه پیام نور خضری دشت بیاض  دشت بیاضی

سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 390 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)

بسم ا... الرحمن الرحیم

(هل المناصرالینصرنی) آیا کسی هست که که مرا یاری کند ؟         شهید علی کفاشی دشت بیاض   

 آری اگر در روز قیامت بگویند چرا در صحرای کربلا حسین را

یاری نکردید بگوییم آری ما در صحرای کربلا نبودیم ولی در  کربلای ایران خوزستان به یاری امامان و اسلام حسینی شتافتیم . با سلام و درود بر رزمندگان اسلام و سلام بر رهبر کبیر انقلاب و سلام بر تو ای پدران و مادران.که آنچنان فرزندانتان را تربیت می کنید که امروز جهان را به لرزه درآوردند. سلام بر شما پدر و مادرم که حسین وار و زینب گونه فرزندانتان را با آغوش باز به جبهه فرستادید پدر و مادر عزیز گر چه حقی که در گردن من دارید نتوانستم ادا کنم پدرم و مادرم اگردر زندگی بدی از من دیدید می بخشید.پدر و مادر گرامی اگر شهید شدم مبادا در مرگ من گریه کنید و مبادا جامه سیاه به تن کنید و مبادا خدای نکرده برای اینکه فرزندانتان  کشته شود شکی در دلتان بوجود بیاید. برای اینکه فرزندتان به راه اسلام رفته است ای مردم بیاض و قومان و خویشان مبادا در مرگ من گریه کنید در ضمن ای پدر و مادر به مردم دشت بیاض بگویید هر کس در دوران زنندگی از من بدی دیده  اند رضایت کامل را بگیرید پدرم روزی که خواستم بیایم پولی کم داشتم 100 تومان از حسن عیسایی گرفتم و 100 تومان عمو در مشهد که بود به من داد پولشان را به آنها پس می دهید و 30 تومان از آقای ولیان خضری موتور خراب شده بود بردم درست کردند.پدر و مادر جان اگر شهید شدم و جنازه ام به دست شما رسید مرا در صحرای کربلا کنار بی بی ام دفن کنید و وصیت نامه ام اگر توانست برادرم محمد و یا حسین می خوانند اگر نتوانست یکی از همکلاسی هایم می خوانند.به امید پیروزی رزمندگان اسلام بر کفر جهانی وبه امید آن روزی که پرچم اسلام به دست توانای رزمندگان اسلام در تمام جهان برافراشته شود.

سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 397 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)

مقدمه

شکر خدای را که مرا یاری کرد تا شاعران، عارفان، هنرمندان، بزرگان علم وادب ورجال نیکوکار معاصر واعصار گذشته دشت بیاض را معرفی ونسبت به موقوفه عظیم رفیع الدین محمد دشت بیاضی ( این مرد بصیر وبا ایمان ونیکوکار ) وموقوفات کوچک اجدادم هم در قالب نظم اظهار نظر نمایم.

ضمنا از شاعران، عارفان، بزرگان علم وادب، رجال نیکوکار، معلمین، اساتید دانشگاهها، اطباء ومهندسین معاصر وتمام اعصار دشت بیاض تقاضا دارم نظارت نمایند که عوائد موقوفه عظیم رفیع لدین محمد دشت بیاضی صرف مسجد واحیاء ونگهداری حمام های مردانه وزنانه آن بزرگوار واقع در دشت بیاض گردد.

نا نگفته نماند که :

شعر هر شاعری خود نیز معرف اوست ودر این خصوص نیازی به شرح حال مفصل آن عزیزان نیست.

شاعران، عارفان، هنرمندان ورجال نیکوکار حال واعصار گذشته شهر فارس قدیم ودشت بیاض فعلی که از نقاط سرسبز وییلاقی وخوش آب وهوای خراسان جنوبی است عبارتند از:

1- حضرت آیتی بیرجندی در بهارستان خود می نویسند:

« دشت بیاض »

قصبه آن را فارس نویسند واز این جهت بعضی از شعرای آنجا که از آن جمله است این نصوح فارسی جزو شعرای شیراز مذکور آمده اند شهر قدیمش از میان رفته واز آثار بناهای آن معلوم است که شهری با اهمیت بوده . حالیه قصبه ایست که در حدود سه هزار جمعیت نفوس دارد مسجد جامعش نسبتا با شکوه ویک باب دبستان دولتی دارد واز قدمای آن مرز وبوم خاندان امیر مرحوم امیر حبیب دشت بیاضی است که در موکب امیر تیمور در آن وقت که به سر حد ترکستان سفر کرده در مصاحبت امیر جمشید قارنی ملازمت داشته واسم قدیم این ناحیه سپید روستا بوده که در معجم البلدان اسفیذرستاق از آن تعبیر کرده وبعد از استیلای عرب آن اسم را به دشت بیاض تبدیل کرده اند خدری وبیناباج وکارشک داخل در این ناحیه است ودر کارشک مشهدی به نام عبدالله بن موسی الحسنی معروف است وشرح آن در مقاله سوم از این بهارستان مذکور خواهد شد. حمدا... مستوفی فرماید دشت بیاض شهری ندارد قصبه آن را فارس گویند نسبت به جنابد وتون ییلاق است ومیوه سردسیر مثل جوز وبادام و... دارد انتهی ولی دشت بیاضی از شعرای معروف است.

برای تحقیق بیشتر پیرامون این امر بکتب تاریخی خطی وچاپی قدیم مراجعه فرمایند.

« محمد دشت بیاضی »

2- مولانا فصیح المله والدین محمد دشت بیاضی در تاریخ حسامی می فرماید: مولانا فصیح المله والشریعه والدین محمد دشت بیاضی رحمه ا... علیه در علوم ظاهر وباطن سرآمد فضلای خراسان ومقتدا وپیشوای طلبه قهستان بودی ومصنفات بسیار دارد وهشتاد نسخه منظوم ومنشور او به نظر این شکسته رسیده که از آن جمله است کتاب عیون النجو وجواهر المقال فی علم الحدیث والرجال ودیگر کتب که تفصیل آنها طولی دارد ونیکو معمر شد وشاگردان در رسانید وبالاخره در اواسط  سلطنت سلطان حسین میرزا انارا... برهانه در قصبه فارس این دار جهان را وداع گفته واز دشت بیاض بجنات ریاض خرامیده چشم خلقی در فراق خویش گریان کرد ورفت. مولانا فصیح الدین محمد دشت بیاضی شاگردان بسیاری نظیر امیر علی شیر نوایی تربیت نموده است.

توضیح: اگر محققین ایران وبخصوص فرهنگستان خراسان جنوبی پیرامون شخصیت وآثار فصیح الدین محمد دشت بیاضی به تحقیق بپردازند وهشتاد نسخه منظوم ومنثور او را جمع آوری وچاپ بفرمائید فکر می کنم فصیح الدین مولانا جلال الدین ثانی ایران زمین باشدو مایه افتخار خراسان.

« امیر حبیب دشت بیاضی »

3- در تاریخ حسامی مسطور است که: در دشت بیاض بزرگانی مدفونند که به واسطه عدم علم با حوال ایشان خامه مشکین غمامه چندان جولانی نتوانست نمود اما از قدمای آن مرز وبوم خاندان امیر مرحوم امیر حبیب است که در سلک امرای عظام حبیب ومحسوب بوده ودر میان کتابیات کتب است وسابقا در فضائل آن قدوه قبایل گذشت که به مصاخبت امیر کبیر غیاث الدین جمشید قارنی وملازمت امیر تیمور بسرحد ترکستان رفته وبه قهستان مراجعت کرده واز احفاد آن نیکو نهاد که فخر آباء وپناه اولاد امجاد است امیر حبیب ثانی است نظم:

شریف خاک قهستان وشمع جمع حبیب

حبیب آن که به خورشید احتجاب دهد

سپهر ذات شریف تو از هواداری

طلب چو آب کنی آیت از گلاب دهد

فضا چو سینه خصم تو بیند او را تیر

زنوک ناوک دشمن کشت جواب دهد

جو آفتاب اگر خرگه جلال زنی

بزیر خیمه قدرت فلک طناب دهد

چو خصم تشنه شود تاب آفتاب او را

بجای آب روانش همه سراب دهد

ویا بلند جنابی که چون سوار شوی

سزد که ماه نوت بوسه بر رکاب دهد

تو را اجابت ادعونی استجب شاید

که در مقام دعا زآسمان جواب دهد

عجب ندارم اگر ساقی بهشت برین

بجای آب خوشت لولو خوشاب دهد

حساب عمر چهویم خدای عز وجل

شمار عمر تو افزونتر از حساب دهد

در تذکره های دیگر نیز می نویسند:

1- ابوالمحمد دشت بیاضی مردی دانشمند، سخندان ونویسنده ای مشهور بوده ووزارت میر محمد معصوم دشت بیاضی را در قاینات به عهده داشته است.

2- عبدالسلام دشت بیاضی شاعری خوش سخن وگمنام دشت بیاض با تخلص بیاضی که تاکنون چهره وی همچنان در پرده ابهام باقی مانده است، این بیت زیبا از اوست.

« بیت »

یک غدد تو ، تلافی صد خلف وعده کرد

این عذر گو اساس هزاران بهانه باش

تذکره روز روشن ص 925 والذریعه ج 9 ق وبسیاری از تذکره های دیگر.

3- مومنای دشت بیاضی: نام گرامیش محمد مومن وتخلص او مومنا ومومن است.

از عرفا، شعرا، خوش نویسان وفضلای آزاده دشت بیاض در سده یازده است، او مکاتباتی با سراجای قاینی عارف وشاعر بزرگ عصر خود داشت ودر پی نامه ای که سراج از قاین تقدیمش می نمایند چنین پاسخ می دهند.

ای بنده نوازی که به تحسین تو فکرم

از عرش گذشت، ارنه به افلاک مکان داشت

نازل شدم از درگاه تو آیه رحمت

وز لطف تو در بحر کلام آب روان داشت

بنمود به من هشت بهشت از در معنی

آن قطعه که هر بیت زفردوس نشان داشت

در پایان این قطعه طولانی می گوید:

مشکلات جهان را به حقیقت تو سراجی

ایران ... تور نوررا رونق و...داشت

میرزا سراجا در پاسخ نوشته است:

ای بحر ضمیری که رقم های خیالت

هر یک گهری در صدف نور نهان داشت

هر قطعه که از کلک نواساز تو خیزد

بر کشور معنا همه جا حکم روان داشت

وبعد از ذکر ابیاتی ادامه داده می گوید:

از قطعه اول خجلم ساخت ضمیرت

از عاطفت قطعه ثانی چه خبر داشت

مکاتبات مظوم بین این دو عارف واقف از مضامین بالایی برخوردار است مجموعه صدر الدین محمد جنابدی شماره 2950 کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران مراجعه شود.

4- محمد بن ملا افضل دشت بیاضی از خوش نویسان دشت بیاض است که نسخه 653عربی در کتابخانه ملی ایران بخط اوست.

5- محمدابن فصیح الدین محمد دشت بیاضی معروف به کریم، ادیب وشاعر توانایی در سده دهم قمری بوده، می گویند: بعد از مرگ شاه طهماسب صفوی زنده بوده است.آثار فراوانی از او در کتابخانه های ایران موجود است.

6- محمدافضل ابن حاج محمد از خوش نویسان دشت بیاض است که در اول شوال سال 1063 نسخه ای از روضه الصفار را که به شماره 248 در کتابخانه ملی ایران است نوشته است.

7- محمد صالح ابن محمد تقی دشت بیاضی از خوش نویسان وفضلای دشت بیاض است که در هند زیسته است.

8- محمد معصوم دشت بیاضی از مشاهیر علما وعرفای سده یازده ودوازده قمری می باشد. نامبرده دارای آثار عرفانی خواندنی وجالبی نظیر انیس العاشقین ومعراج المحبین است. در کتابخانه وزیری یزد به شماره 90 وبسیاری از کتابخانه های دیگر کتب خواندنی دیگری به خط خوش دارد.

9- میر محمد معصوم دشت بیاضی از بزرگمردان وسیاستمداران فاضل دوره شاه اسماعیل صفوی است.

10- ملا یوسف دشت بیاضی فاضل کامل، شاعر عارف وادیب توانا، از بزرگان سده دهم قمری است، این بیت از اوست:

اگر سرم برود گو برو، مرا ازسر

هوای ....، به در،آن سر نخواهد شد

11- فصیح الدین محمد ابن علی دشت بیاضی از شعرا وعرفای بزرگ است وشاگردان بسیاری داشته ومادرروزگار چون او کم آفریده است.

12- ابن نصوح فارسی از شعرای فارس قدیم است که به حکایت تاریخ اشتباها جزو شعرای فارس شیراز قلمداد شده اند. غار معروف وبزرگ فارس ( نزدیک دشت بیاض ) که درب آن بر اثر زلزله 1347 مسدود شده مربوط به همان شهر قدیم فارس می باشد.

13- رفیع الدین محمد دشت بیاضی یکی از رجال نیکوکار دشت بیاض است که موقوفاتشان بزرگترین رقبه وقف قاینات را تشکیل می دهد. عواید این موقوفات بخشی وقف بر دو حمام است که در زمان حیات خود به منظور رفاه مردم دشت بیاض ساخته وهنوز هم مورد استفاده مردم است وبا عواید موقه معظم له اداره می شود. بخش دیگر موقوفات شادروان رفیع الدین محمد دشت بیاضی وقف بر روضه خوانی دهه محرم واطعام بینوایان دشت بیاض است که به قوه خود باقی است واز عوائد موقوفه تغذیه می شود، روانش شاد باد.

14- نورالدین محمد دشت بیاضی یکی از خطاطان بزرگ عصر صفوی است که دیوان خطی مولانا ولی دشت بیاضی موجود در موزه بریتانیا به خط خوش اوست. فیلم این دیوان را بنده از موزه بریتانیا به هزینه خود به ایران آورده وبرای نگهداری تقدیم گنجینه کتابخانه مبارکه حضرت رضا (ع) نموده ام.

اگرمحققین تحقیق بفرمایند مسلما از این خطاط بزرگ آثار خطی زیادی در گنجینه ها وموزه های ایران وجهان به یادگار مانده است.

زندگینامه ونمونه شعر مولانا ولی دشت بیاض

آسوده گنج مرتاضی ولی دشت بیاضی که اصلش قاین است در مراتب نظم طبع خوشی داشت وسر به نغزگویی می افراشت وصاحب دیوان است.

« تذکره نصایح الافکار»

ولی دشت بیاضی واقف رموز خفی وجلی است وآسوده کنج مرتاضی واصلش از قاین است، در مراتب نظم طبع خوشی داشت، وفاتش درسنه 999 واقع شده، صاحب دیوان است وشاعری رفیع السان.

« تذکره شمع انجمن »

ما هر دقایق خفی وجلی ساکن دشت بیاض مولانا ولی معاصر شاه طهماسب بود ودر سال 999 رحلت نمود.

« تذکره حسینی »

ولی دشت بیاض بین الله وجهه از فحول شعرای آن عصر محسوب ودر فن سخن او را طرز مطلوب ومرغوب است، مدفن این شاعر بزرگ در مزرعه کارشک در مزار شریف عبدالله بن موسی الحسنی علیه الصلوات والسلام واقع است.

« بهارستان آیتی »

« الله »

مولانا ولی دشت بیاضی زمانی که به عشق وعرفان می رسد دیگر با دربار ودرباریان صفوی نمی جوشد وبه دنیای واقعی خود یعنی آغوش مردم پناه می برد. مردم هم این بلبل رمیده از قفس را با آغوش باز در گلستان زندگی خود می پذیرند وتا آخرین لحظات عمر عزیز ومحترم می دارند. از اوست:

ای آنکه غیر لطف توام عذر خواه نیست

گر جرم من به لطف ببخشی گناه نیست

با صد جفا مضایقه دارد بدیدنی

چون تاب جور هست مجال نگاه نیست

رخت سفر(ولی) زدرت بست چون کند

درویش، مرد انجمن پادشاه نیست

ای داده طریق آشنایی برباد

مادر همه شیر بی وفایی به توداد

اول تو چیان بدی که کس چون تو نبود

آخر توچنان شدی که کس چون تو مباد

ولی زمانی که مورد غضب دربار ودرباریان قرار می گیرد « درقالب شعری نیز با آنها مبارزاتی دارد ومبارزات او در لا به لای آثارش ثبت دفتر روزگار گردیده، ختاما، باسیری در احوال وآثار حکیم سنائی غزنوی ومولانا ولی دشت بیاضی به این نتیجه رسیدیم که این دو بزرگوار دارای صفات عالی انسانی وغرق در لذایذ معنوی بوده وارتباط روحی بسیار نزدیکی بین این دو نیز حکمفرماست.

1- رک: بهارستان در تاریخ وتراجم رجال قاینات وقهستان ص 182

2- ولی: از شعرای روزگار شاه طهماسب صفوی بود واوائل دوره شاه عباس اول را نیز درک کرد.

وی چنان که در متن آتشکده هم آمده از مردم دشت بیاض است، وآن روستایی است از توابع قائن خراسان، وچون خاک آنجا سفید است بدین نام مشهور گشته واسم قدیم آن سپید روستا وقصبه آن به نام فارس است.

در تذکره غنی وفات ولی به سال 999 نقل یافته، ولی از آنجا که امین احمد رازی درباره وی پس از ستایش فراران می گوید: « روزگاری مهنا داشت تا لوای عالم مخلد برافراشت» چرا که در دیوان وی مرثیتی سال 1002 کشته شده است. ولی مولف کتاب بهارستان در تاریخ و تراجم رجال قاینات وقهستان موسی الحسنی علیه الصلواه والسلام  واقع است وبر لوح او مکتوب است :کل شی هالک الاوجهه.

در محشر اگر لطف تو خیزد به شفاعت      /  

                                                              بسیار بگردند وگنهکار نیابند

هذا مرقد مرحوم المقفور المبرور الشهید المحب لاهل البیت (ع) مولانا ولی دشت بیاض متوفی فی تاریخ سنه احدی والف(1001)

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

                                                              ای حریمت کعبه حاجت روای جبرئیل

                                              نقش نعلین تو محراب دعای جبرئیل

                                                              داشت جبرئیل از خدا امید پابوس تو یافت

                                                نیستم نومید من هم از خدای جبرئیل

                                                               دیدن روی تو واز شوق لرزیدن که چه

                                               آه اگر من بودمی آن دم بجای جبرئیل

                                                               رای جبریلت مطیع امر گشت وعفو گفت

                                                   حکم حکم مصطفی ورای رای جبرئیل

                                                               با خیالت شاد بود از محرمان وصل شد

                                                آه از این مقصود بیش از مدعای جبرئیل

                                                                 قرب آن خدمت نکردی تخت مخصوص ملال

                                           طبع انصاف ارشدی شوق آزمای جبرئیل

                                                                 غیر مدحت بر زبان کی بگذرد جبرئیل را

                                                     در قفا جبرئیل و خلقی در قفای جبرئیل

                                                                   گرد آن محشر بگردم گاهی اندر عرصه رود

                                                 چون نباشد فکرتم مدحت سرای جبرئیل

                                                                   یافت جا بر آستانت چون گذارد ما به حشر

                                             شکر این رحمت که کرد ایزد به جای جبرئیل

                                                                   قرب وصل جون توئی الحق گرامی نعمتست

                                                  قدر این نعمت که می داند ورای جبرئیل

                                                                     کرد سر راه وصالت را به پای شوق از آن

                                             عرش می یابد شرف از خاک پای جبرئیل

 تهیه کننده: حسین حسینی دشت بیاض

 

سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 310 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)
" و اهل "دشت بیاض قاین" بود. در آغاز جوانی كه مصادف با اواخر عهد "شاه طهماسب صفوی" بود، به "قزوین" رفت. در آن جا با "ضمیری اصفهانی"، "محتشم كاشانی"، "وحشی بافقی" و دیگران معاشرت داشت. در زمان "شاه اسماعیل دوم" (984-985هـ.ق.) به خراسان بازگشت و در آن جا با شاعرانی چون: "شكیبی اصفهانی"، "ثنایی مشهدی" و "میرزاقلی میلی" معاشرت داشت. محمد ولی از شاگردان "مولانا نثاری تونی" شمرده می شد كه مشوق وی در سرودن شعر بود و از تربیت شدگان "سلطان ابراهیم میرزای صفوی" (م 984هـ.ق.) است كه در شهرهای "مشهد"، "سبزوار" و "قزوین" ملازم او بود. وی در بازگشت به وطن به كاشان رفت و در آن جا با صاحب "خلاصه الاشعار" ملاقات كرد. "محمدولی" به "سیستان" نیز مسافرت كرد و مورد احترام ملك محمد قرارگرفت. وی مدت یك سال در آن جا به سر برد و قصیده های در مدح ملك محمود گفت. محمد ولی سرانجام به دلیل سرسختی در حمایت از تشیع و دشمنی شدید مخالفان، به فرمان دین "محمدخان ازبك"، پسر جان بیگ، خواهر زاده ی "عبدالله خان ازبك" در حوالی "قائنات" كشته شد و در روستای "كارشك دشت بیاض" به خاك سپرده شد. سال درگذشت وی را با اختلاف از (999 تا 1015 هـ.ق.) نوشته اند. ولی به آورده ی "تاریخ ادبیات در ایران" آن چه كه بر روی سنگ قبرش نوشته شده سنه احدی و الف (1001هـ.ق.) است.
سیدعارف موسوی دشت بیاض بازدید : 167 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (1)

 

مولانا ولی دشت بیاضی

 

خبرگزاري فارس: رئيس دانشگاه پيام نور قاين گفت: در 20 و 21 مهرماه سال 90 شهرستان قاين شاهد برگزاري همايش بزرگ نكوداشت مولانا محمد ولي دشت بياضي شاعر پر‌آوازه قرن دهم هجري است.

به گزارش خبرگزاري فارس از قاين، احمد اكبرزاده ظهر امروز در جلسه‌اي كه به منظور برنامه‌ريزي براي برگزاري اين همايش با حضور رؤساي دانشگاه‌هاي استان و شهرستان در محل فرمانداري قاين برگزار شد، گفت: در اين همايش 400 مهمان كه بيش از 200 نفر آنها از خارج شهرستان و استان هستند، حضور دارند.
وي اظهار داشت: در حاشيه اين همايش برگزاري شب شعر، برپايي نمايشگاه آثار مفاخر قاينات و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي مختلف را داريم و چكيده مقالات نيز به صورت كتاب ارائه مي‌شود.
رئيس دانشگاه پيام نور قاين با بيان اينكه برگزاري اين همايش ضمن معرفي مفاخر شهرستان براي شهروندان و هم استاني‌ها بار پژوهشي خوبي را نيز به همراه دارد، افزود: مقاله‌ها به صورت سخنراني و پوستر است و در هر رشته سه نفر برگزيده داريم.
رئيس دانشگاه پيام نور خراسان جنوبي نيز تأكيد كرد: براي برگزاري اين همايش بيش از 18 ميليون تومان برآورد هزينه شده كه 13ميليون تومان آن بر عهده دانشگاه پيام نور است و باقي هزينه‌ها در قالب اسكان و اياب و ذهاب با همكاري دستگاه‌ها تأمين مي‌شود.
ابراهيم تقي‌زاده افزود: در برگزاري اين همايش اعضاي هيئت علمي دانشگاه بيرجند، دانشگاه‌هاي قاين را ياري مي‌كنند.
فرماندار قاين نيز گفت: برنامه‌ريزي براي تشكيل كميته‌ها بايد در دستور كار قرار گيرد.
غلامعلي حبيبي‌منش افزود: سعي دستگاه‌هاي برگزار كننده بايد بر هر چه با‌شكوه‌تر برگزار كردن اين همايش باشد و فرمانداري شهرستان در هزينه‌هاي اياب و ذهاب و پذيرايي و اسكان آمادگي همكاري دارد.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
سلام همه چیز درباره دشت بیاض فقط نظر یادتون نره در پایین عضو خبر نامه دشت بیاض بشید تا براتون عکس های دشت بیاض ارسال بشه در قسمت بالا نام و در قسمت پایین آدرس ایمیلتون ممنون.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در رابطه با این وبلاگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 40
  • بازدید سال : 937
  • بازدید کلی : 21,807